اشكالات قول به صرفه و پاسخ هاي آن
أجملوا في طلب الدنيا فإن كلا ميسر لما خلق له . در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد ، زيرا به هر كس هر چه قسمت اوست مي رسد .
اشكالات قول به صرفه و پاسخ هاي آن
  نگارش شده در تاریخ:سه شنبه 27 دی 1391برچسب:, 21:5  

3. با توجه به آيات تحدى كه در قرآن آمده، قول به صرفه باطل است، زيرا تدبر در اين آيات نشان مى‏دهد كه خود قرآن در مرتبه‏اى از فصاحت است كه فوق قدرت جن و انس است و در دسترس بشر نيست. مثلاً آيه شريفه: قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِْنْسُ وَ الْجِنُّ عَلىآ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ‏هذَا الْقُرْانِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِه وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهيرًا (اسراء/ 88) دلالت بر خارق العاده بودن خود قرآن دارد و اگر قدرت معارضه از آنان سلب شده باشد، ديگر فايده‏اى براى اجتماع آنان وجود ندارد.(77)

اين اشكال را مخالفان قول به صرفه اشكال مهم دانسته‏اند و در نوع كتاب‏هاى آنان آمده است و حتى خطّابى به‏طورى كه پيش از اين نقل كرديم، قول به صرفه را تقريب مى‏كند و آن را مى‏پسندد جز اينكه اين قول را مخالف با آيه‏اى كه در بالا آورديم مى‏داند.

اما مى‏توان گفت كه اين اشكال وارد نيست و نمى‏توان قول به صرفه را با آن رد كرد، زيرا در اين آيه مطلبى كه روى آن تأكيد شده است، ناتوانى مردم از آوردن مانند قرآن است اگر چه در اين كار همديگر را يارى كنند، اما جهت اين عجز و ناتوانى چيست در آيه بيان نشده و آيه از آن ساكت است.

حال اين ناتوانى ممكن است به جهت فصاحت خارق العاده قرآن يا نظم و اسلوب ويژه آن و يا هر دو و يا عوامل ديگرى باشد و نيز ممكن است به جهت اين باشد كه خداوند مردم را هر قدر هم نيروهاى خود را روى هم بريزند از اين كار باز مى‏دارد و علومى را كه براى معارضه با قرآن لازم است از آنان سلب مى‏كند و اين احتمالات در مقام اثبات اعجاز براى پيامبر و حجت بودن قرآن بر نبوّت او فرقى نمى‏كند.

4. اگر قول به صرفه درست باشد، بايد قبل از نزول قرآن ميان عرب‏ها عباراتى مشابه قرآن وجود داشته باشد، زيرا منع صرف الهى شامل زمان بعد از تحدى است در حالى كه چنين عباراتى كه در فصاحت مساوى يا مشابه قرآن باشد وجود ندارد.(78)

در پاسخ به اين اشكال مى‏توان گفت كه طرفداران قول به صرفه وجود چنين عباراتى را منتفى نمى‏دانند و در واقع اين اشكال نوعى مصادره به مطلوب است.

ابن حزم با اشاره به مراتب فصاحت در قرآن اظهار مى‏دارد كه مخالفان صرفه آيات خاصى مانند: وَ لَكُمْ فِى الْقِصاصِ حَيوةٌ يآ أُولِى الاْءَلْبابِ را عنوان مى‏كنند اما آيات ديگرى هم وجود دارد كه از لحاظ فصاحت در آن مرتبه نيست مانند آيه: وَ أَوْحَيْنآ إِلىآ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الاْءَسْباطِ وَ عيسى وَ أَيُّوبَ وَ يُونُسَ وَ هرُونَ وَ سُلَيْمانَ(نساء / 24)(79)

5. اگر عرب‏ها بعد از تحدى قرآن، از طرف خداوند از مقابله با قرآن منع شدند آنها مى‏توانستند با جملاتى كه قبل از نزول قرآن و قبل از صرف داشتند به معارضه با قرآن برخيزند. در حالى كه چنين كارى را انجام ندادند.(80)

اين اشكال مشابه اشكال قبلى است و طرفداران صرفه مى‏توانند بگويند كه خداوند عرب‏ها را از اين كار هم منع كرد.

6. اگر عرب‏ها در عصر پيامبر و عصر نزول قرآن در آن درجه از فصاحت بودند كه قدرت مقابله و معارضه با قرآن را داشتند، چگونه است كه فصحاى بزرگ عرب وقتى آيات قرآنى را شنيدند دچار شگفتى فوق العاده‏اى شدند و به عظمت قرآن اعتراف كردند. مثلا وليد بن مغيره در عظمت و فوق العادگى فصاحت و بلاغت قرآن گفت: ان اعلاه لمثمر و ان اسفله لمغدق و انّ له لطلاوة و ان عليه لحلاوة» و يا بزرگان شعرا و سخنوران عصر مانند نابغه جعدى و لبيد بن ربيعه و كعب بن زهير مسلمان شدند، اين موضع نشان مى‏دهد كه فصحاى عرب قرآن را در حدى از فصاحت يافتند كه فوق توانايى آنان بود.(81)

سيد مرتضى از اين اشكال چنين پاسخ مى‏دهد: آنچه فصحاى عرب درباره عظمت و فصاحت و بلاغت قرآن گفته‏اند همه درست است و اصحاب صرفه علوّ مرتبه قرآن را در فصاحت انكار نمى‏كنند، بلكه آنها مى‏گويند: ميان يك كلام فصيح هر قدر هم در مرتبه بالايى باشد، با كلام فصيح ديگرى كه در مرتبه پايين‏تر است فاصله‏اى چون فاصله ميان معجزه و ممكن يا ميان خارق العاده و معمولى نيست، بنابراين اعتراف فصحاى عرب به فصاحت و بلاغت عاليه قرآن، قول اصحاب صرفه را نقض نمى‏كند.(82)

7. اگر چنين باشد كه عرب‏ها قدرت معارضه با قرآن را داشتند ولى خداوند آنها را از اين كار بازداشت، بايد آنها اين حالت را در خود احساس مى‏كردند و آن را با يكديگر در ميان مى‏گذاشتند و اين مطلب را اظهار مى‏كردند كه علوم آنها در مقام معارضه با قرآن سلب شده و اگر چنين بود با تواتر نقل مى‏شد در حالى كه چنين چيزى نقل نشده است.(83)

اين اشكال در سخنان اصحاب صرفه عنوان نشده و طبعاً پاسخ آن هم داده نشده است، اما در پاسخ اين اشكال مى‏توان گفت: چه ملازمه‏اى ميان منع و صرف خداوند و احساس اين حالت از سوى معارضان وجود دارد؟ همين قدر آنها مى‏ديدند كه نمى‏توانند مانند قرآن را بياورند و اين مقدار در اثبات اعجاز كافى است و ديگر لزومى ندارد كه آنها علت عجز خود را هم بدانند.

ديگر اينكه در قرآن مطلبى از بعضى از منكران نبوت كه گويا همان وليد بن مغيره بود نقل شده كه در راستاى اين اشكال قابل بررسى مى‏باشد او كه خود از فصحاى نامدار عرب بود، پس از مدتها فكر و انديشه، درباره قرآن چنين داورى كرد كه قرآن همين سخن بشر است منتهى ما جادو شده‏ايم: فَقالَ إِنْ هذآ إِلاّ سِحْرٌ يُؤْثَرُ إِنْ هذآ إِلاّ قَوْلُ الْبَشَرِ 25

(مدثر/ 24 ـ 25) البته سخن او سخنى نادرست و از روى شيطنت بود و قرآن نه سحر كه معجزه است، اما احتمال اينكه او همان منع و صرف الهى را سحر ناميده باشد احتمال بعيدى نيست.

هم چنين در برخى از آيات از كسانى خبر داده كه مدعى بودند كه ما هم مى‏توانيم مانند قرآن را بياوريم:

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ قالَ أُوحِىَ إِلَىَّ وَ لَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَىْ‏ءٌ وَ مَنْ قالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مآ أَنْزَلَ اللّهُ (انعام/93)

و چه كسى ستمكارتر از كسى است كه بر خدا دروغى بندد يا بگويد: بر من وحى شده در حالى كه چيزى بر او وحى نشده است و كسى كه بگويد: بزودى همانند آنچه خدا نازل كرده، نازل خواهم كرد.

وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ اياتُنا قالُوا قَدْ سَمِعْنا لَوْ نَشآءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذآ إِنْ هذا إِلاّآ أَساطيرُ الاْءَوَّلينَ(انفال/31)

و هنگامى كه آيات ما بر آنها تلاوت شود، مى‏گويند: همانا شنيديم، اگر مى‏خواستيم ما نيز مانند اين را مى‏گفتيم؛ اين جز افسانه‏هاى پيشينيان نيست. اين افراد هم مانند وليد بن مغيره، آيات قرآن را در حد سخن بشر مى‏انگاشتند و چنين سخنى مى‏گفتند، ولى هرگز دست به چنين كارى نزدند.

8. لازمه قول به صرفه اين است كه حال عرب در فصاحت و بلاغت برگشته و قريحه و ذوق آنان دچار نقص شده است و آنها پس از نزول قرآن توانايى‏هاى خود را كه قبلا داشتند از دست داده‏اند و ديگر قدرت سرودن اشعار و ايراد خطبه‏ها را در سطح سابق ندارند.(84)

از اين اشكال هم مى‏توان چنين پاسخ داد كه فرض كنيم كه همين طور باشد چه اشكالى دارد. اساسا ادبيات هر قويم داراى اوج و حضيض است و انحطاط ادبى در ميان يك ملت نه تنها محال نيست، بلكه بسيار هم اتفاق افتاده است و اتفاقاً پس از نزول قرآن براى عرب‏ها چنين حالتى پيش آمد و لذا شاعر توانايى مانند لبيد كه معلقه چهارم از معلقات سبع از اوست پس از آنكه مسلمان شد ديگر شعر نگفت.(85)

9. بنابر نظريه صرفه عرب‏ها بدون آنكه خود بدانند دچار نقصان شدند به‏طوريكه نتوانستند مانند سابق ايراد سخن كنند و اگر چنين باشد ديگر حجت بر آنها تمام نمى‏شود زيرا آنها قادر نخواهند بود كه تفوق قرآن را بر گفته‏هاى سابق و لاحق خود درك كنند.(86)

در پاسخ اين اشكال مى‏توان گفت: همين كه آنها نمى‏توانستند مانند قرآن را بياورند و در مقابل آيات تحدى قرآن دچار عجز و شرمندگى شده بودند، حجت بر آنها تمام بود و اينكه آنها درجه و مرتبه فصاحت قرآن و يا گفته‏هاى خود را تا چه حد احساس مى‏كردند، تفاوتى در اصل مطلب نمى‏كند.

10. اگر قول به صرفه دست باشد، بايد عرب‏ها همه مسلمان مى‏شدند و در نبوت پيامبر شك نمى‏كردند زيرا آنها آشكارا مى‏ديدند كه علومى كه دارند در مقام معارضه با قرآن از آنها سلب مى‏شود و با اين فرض جاى شكى در نبوت پيامبر باقى نمى‏ماند اما همه مى‏دانيم كه خيلى از آنها در دين سابق خود و در تكذيب پيامبر اسلام باقى ماندند.(87)

سيد مرتضى در پاسخ مى‏گويد: بعيد نيست كه آنها وقتى اين حالت را در خود احساس مى‏كردند آن را به اتفاق و تصادف نسبت مى‏دادند و يا مى‏پنداشتند كه جادو شده‏اند و لذا گاهى قرآن را رمى به سحر مى‏كردند و يا محمل‏هاى ديگرى كه ممكن است تصور شود... و از اينها گذشته اين اشكال متوجه مخالفان صرفه هم هست اگر عرب‏ها مى‏دانستند كه فصاحت قرآن خارق العاده است و فصيح‏ترين كلام آنها شبيه آن نيست پس چه شبهه‏اى باقى مانده بود كه پيامبر را تصديق كنند.(88)

11. قائل به صرفه خود پيامبر را استثنا مى‏كند يا نه؟ اگر آرى، پس بايد گفت كه پيامبر هنگامى كه آيات تحدى را مى‏خواند خود مى‏توانست مانند آن را بياورد، و اگر نه، بايد بگوييم كه پس از نزول قرآن، پيامبر دچار نقصان شد و نبوت وسيله‏اى براى ايجاد نقص در فصاحت و بلاغت پيامبر گرديد.(89)

در پاسخ مى‏توان گفت: به عقيده قائلين به صرفه، سلب علوم از جانب خداوند يا همان صرفه، هنگامى صورت مى‏گيرد كه كسى در مقام معارضه با قرآن باشد و پيامبر هيچ وقت در صدد معارضه نيامد زيرا كه شكى در آن نداشت و از آن گذشته اگر هم بعد از نزول قرآن نقصى در فصاحت پيامبر ايجاد شده باشد يك نقص و عيب واقعى نيست زيرا كه اين امر جهت اثبات حقانيت اوست.

12. اگر جهت اعجاز قرآن اين است كه خداوند مردم را از معارضه باز مى‏دارد پس چرا افرادى مانند مسيلمه را از اين كار باز نداشت؟(90)

سيد مرتضى در پاسخ مى‏گويد: هيچ چيز در دلالت قرآن بر نبوت پيامبر رساتر از اين نيست كه مسيلمه امكان يافت كه آن معارضه سخيفه را انجام بدهد، اگر ديگران از فصحاى عرب از معارضه منع نمى‏شدند آنها نيز مانند مسيلمه معارضه مى‏كردند و كار مشكل مى‏شد، بنا بر اين، همين كه مسيلمه با آن اباطيلش با قرآن معارضه كرد، خود دليل روشنى بر عقيده ما در صرفه است.(91)

13. اگر جهت اعجاز قرآن را صرفه بدانيم بايد بگوييم كه خداوند مردم را در عدم معارضه و اينكه نمى‏توانند مانند قرآن را بياورند مجبور كرده است بنابراين، قول به صرفه مسلتزم قول به جبر است.(92)

پاسخ به اين اشكال روشن است، زيرا معناى معجزه همين است و در تمامى معجزات انبيا نوعى جبر وجود دارد و مردم قدرت انجام آن را ندارند. حتى اگر جهت اعجاز قرآن را فصاحت آن بدانيم، باز همان مسئله پيش مى‏آيد و مردم به‏خاطر فصاحت مفرط قرآن كه دور از دسترس آنهاست مجبورند كه معارضه صرف نظر كنند.

ديگر اينكه خداوند آنها را مجبور به معارضه نكرده تا جبر لازم بيايد و صرفه مبتنى بر كارى است كه در اصل اختيارى است.

14. اگر قائل به صرفه باشيم بايد بگوييم: با گذشتن زمانى تحدى، اعجاز قرآن هم از بين مى‏رود در حالى كه قرآن معجزه باقيه پيامبر است.(93)

در پاسخ مى‏گوييم: اشكال كننده تصور كرده است كه تحدى قرآن مخصوص مخاطبين و مشافهين قرآن بوده در حالى كه مسلماً اين طور نيست و تحدى قرآن تا قيامت به قوت خود باقى است و بنابراين، اعجاز قرآن هم تا قيامت باقى است اگر چه قائل به صرفه هم باشيم.

 

کتاب بررسی نظریه صرفه در اعجاز قرآن و سایت تبیان

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|

کلیه حقوق این وبلاگ برای نویسنده محفوظ می باشد. باشد.